سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگى ‏هاى على بن ابى طالب علیهما السلام

ویژگى‏هاى على بن ابى طالب علیهما السلام       14     نسائى و دفاع حق ..... ص : 14

ویژگى‏هاى على بن ابى طالب علیهما السلام ،ص:14

 

نسائى در دفاع از حق تردیدى به خود راه نداده، و هرگز براى پاداش یا خشنودى منحرفان، شخصیت دینى و علمى خود را مخدوش نکرده است، جمال الدین یوسف مزّى شرح حال نگار بزرگ اهل سنت از قول نسائى مى‏نویسد:

«سرنوشت من در دمشق رقم خورد در آنجا ناآگاهان کینه ‏ورز نسبت به على [علیه السّلام‏] فراوان بودند من کتاب خصائص امیر المؤمنین على را نگاشتم تا شاید خداوند آنان را بر اثر این کتاب هدایت کند» «1».

سپس یوسف مزّى مى‏افزاید:

«در دمشق از نسائى پرسیدند احادیثى در باره فضائل معاویه نمى‏گویى؟

گفت: در باره وى چه بگویم جز این حدیث از پیامبر صلّى اللَّه علیه [و آله‏] و سلم که فرموده: خدایا، هرگز شکمش را سیر نکن» «2».

حاکم نیشابورى نیز از قول دارقطنى مى‏نویسد:

«چون نسائى سرآمد حدیث‏شناسان مصر شد بر او حسادت ورزیدند و وى ناگزیر به رمله دمشق رفت از وى در باره فضائل معاویه پرسیدند وى چیزى از پیش از خود نبافت، مردم هم او را به شدت کتک زدند و بر اثر همین کتک با حال نزار از دنیا رفت» «3».

آن گاه خود حاکم نیشابورى ماجراى نسائى را چنین شرح مى‏دهد:

«ابو عبد الرحمن نسائى در اواخر عمرش از مصر به دمشق رفت در آن جا از او در باره معاویه و روایاتى که در باره فضائل اوست پرسیدند، وى گفت:

آیا معاویه به آن همه روایتى که به دروغ در باره‏اش ساخته‏ اند تا وى را هم‏

______________________________
(1) تهذیب الکمال: ج 1، ص 338؛ تهذیب التهذیب: ج 1، ص 36.

(2) همان؛ تاریخ الاسلام: وفیات (301- 310)، ص 107، رقم ترجمه 117.

(3) تهذیب الکمال: ج 1، ص 328.

ویژگى‏هاى على بن ابى طالب علیهما السلام ،ص:15

ردیف على [علیه السّلام‏] کنند، خشنود نیست تا آن که باز احادیثى در برترى‏اش جعل شود؟! اهل دمشق بر اثر این سخن [حق‏] وى را به شدت کتک زدند و از مسجد بیرون انداختند ...

وى در مکه در سال 303 ق. بر اثر همین جراحات در گذشت» «1».

تاج الدین سبکى‏ «2»، ابن خلکان‏ «3»، اسنوى‏ «4»، ذهبى‏ «5» نیز علت وفات نسائى را همان ماجراى ورود به دمشق و ضرب و شتم او توسط یاران معاویه مى‏دانند، بنا بر این عاملى که نسائى را به این سرنوشت خدا پسندانه کشاند شجاعت او در بیان حقیقت‏

در عدم وجود فضیلتى براى معاویه‏ «6» و دفاع از فضایل و حقانیت على علیه السّلام بوده است.

برخى براى حفظ آبروى امویان ضرب و شتم نسائى را به خوارج نسبت داده ‏اند.

این چیزى جز فرار از حقیقت نیست، چون در عصر نسائى اثرى از اقتدار و سلطه خوارج نهروان در دمشق به چشم نمى‏خورد جز آن که بگوییم مراد آنان از خوارج معناى واقعى آن است؛ یعنى افرادى که از حوزه دین بیرونند، چون بنى امیه و پیروان آنان از اسلام واقعى بیرونند همان گونه که جمعى از اهل بیت و صحابه و تابعین بر آن معترفند.

______________________________
(1) به نقل از: تهذیب الکمال: ج 1، ص 339.

(2) طبقات الشافعیة الکبرى: ج 3، ص 16.

(3) وفیات الأعیان: ج 1، ص 77.

(4) طبقات الشافعیه: ج 2، ص 268، رقم ترجمة 1163.

(5) تذکرة الحفاظ: ج 2، ص 699؛ سیر اعلام النبلاء: ج 14، ص 132.

(6) این نکته که در باره معاویه هیچ فضیلتى نیست و آن چه در باره او از فضایل و مناقب گفته‏اند جملگى بدون سند درست و بلکه جعلى است، مورد اذعان بزرگان اهل سنت از جمله احمد بن حنبل، اسحاق بن راهویه بخارى، حاکم نیشابورى، ابن جوزى و ابن عسقلانى است. نک: فتح البارى: ج 7، کتاب الفضائل، ص 104.

 

 

 



[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 93/2/5 ] [ 3:31 عصر ] [ محمد باقر نامور ] [ نظر ]